BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

Assalamualaikum WBT

Salam Sejahtera dan Salam Bersih. Muafakat dan Sejahtera. Salam Seremban Mampan, Bersih, Sejahtera.


Terlebih dahulu saya ingin mengucapkan Selamat Datang ke Portal Rasmi Majlis Bandaraya Seremban (MBS) dan terima kasih kerana melayari Portal Rasmi MBS. Trend perkhidmatan digital pada masa kini adalah terdiri daripada Perkhidmatan Dalam Talian dan Aplikasi Mudah Alih. Gaya hidup digital, masyarakat berurusan tanpa tunai, perniagaan berasaskan aplikasi, negara ‘pintar’ dan perkhidmatan alam maya merupakan antara budaya digital yang semakin berkembang. Justeru itu, konsep penyampaian perkhidmatan perlu berubah bagi menghadapi cabaran yang semakin kompleks, dalam usaha memberikan perkhidmatan yang berkualiti kepada masyarakat.

MBS sentiasa melakukan penambahbaikan secara komprehensif dengan mengambil kira cabaran dan perubahan semasa, sama ada di peringkat global atau domestik bagi memenuhi ekspektasi warga Bandar Raya yang di dominasi golongan millenia. Impak pendigitalan ini menuntut MBS untuk berfikir secara kreatif dan inovatif bagi menambahbaik proses kerja sedia ada dalam memberi penyampaian yang efisien serta efektif, pada masa yang sama perlu sentiasa mendukung prinsip integriti dan ketelusan dalam setiap perkara.


Semenjak negara dilanda pandemik COVID-19, Pentadbiran MBS tidak ketinggalan dalam memanfaatkan penggunaan teknologi terkini di mana kebanyakan urusan perkhidmatan Majlis seperti pembayaran dan aduan dilakukan atas talian (online) yang boleh diakses 24 jam di mana sahaja dengan capaian internet. Antara perkhidmatan atas talian yang disediakan oleh Majlis Bandaraya Seremban adalah seperti :

i. OSC Online
ii. eTaksiran
iii. ePembayaran
iv. eLesen
v. eKompaun
vi. Sistem Pengurusan Aduan Awam (SISPAA)


Dengan adanya perkhidmatan atas talian ini juga, sudah pasti ianya dapat memudahkan urusan pelanggan sepanjang tempoh pandemik COVID-19. Majlis Bandaraya Seremban juga mempertingkatkan perkhidmatan secara atas talian dengan membolehkan masyarakat membuat pembayaran secara atas talian melalui e-Wallet. Antaranya melalui :-

i. Shopee Pay
ii. Grab Pay
iii. Touch n Go
iv. Maybank QRPay
v. Boost


Saya berharap dengan adanya Portal MBS ini akan memudahkan semua urusan warga Bandar Raya sama ada dalam urusan pembayaran, aduan, cadangan atau mendapatkan maklumat boleh diperolehi melalui Portal ini. Besarlah harapan saya agar warga Bandar Raya dapat memberi sokongan kepada MBS agar visi MBS menjadikan Bandar Raya Seremban sebagai sebuah “Bandar Raya Pintar Yang Mampan, Bersih dan Berdaya Maju” tercapai. Bagi memastikan warga Bandar Raya Seremban menikmati kualiti hidup yang selesa dan sejahtera, sudah tentu sokongan warga Bandar Raya amat diperlukan. Saya percaya dan dengan penuh yakin bahawa satu hari nanti Bandar Raya Seremban dapat menjadi sebuah bandar pintar. Insya Allah.

Bagi mereka yang memerlukan maklumat bagi tujuan penyelidikan atau pembelajaran, portal ini juga menyediakan rujukan dan sumber mengenai MBS dan Seremban selaras dengan agenda Data Terbuka di bawah inisiatif Smart City MBS.

Saya juga sentiasa mengalu-alukan sebarang komen dan pandangan daripada seluruh warga Bandar Raya melalui pelbagai saluran antaranya emel dan sosial media Majlis Bandaraya Seremban (facebook, Instagram dan Twitter). Saya juga berharap agar warga Bandar Raya mengikuti sosial media Majlis bagi mendapatkan pelbagai maklumat terutamanya aktiviti-aktiviti dan program-program yang dijalankan oleh MBS.

Akhir kata, saya mengucapkan terima kasih sekali lagi kerana melayari Portal Rasmi MBS dan berharap warga Bandar Raya dapat memanfaatkan informasi yang dikongsi di dalam Portal ini dengan sebaiknya.


Sekian, terima kasih

DATO’ MASRI BIN HAJI RAZALI
DATUK BANDAR
MAJLIS BANDARAYA SEREMBAN